Vi hade styrelsemöte den 2 oktober.
Vi kunde glädjande konstatera att vi nu är över 80 betalande medlemmar, vilket gör att vår röst gentemot kommunen är ännu starkare.
Om det blir en bra is-vinter kan vi (styrelsen eller festkommittén) med lite kortare varsel tänka sig att arrangera en vinteraktivitet med Skillingepaviljongen som värmestuga. Därefter börjar det bli dags att planera Valborgsaktiviteten.
Vi har framfört önskemål till kommunen om fler bänkar, både på bryggan och längs gångvägen. Vidare har vi önskat fler papperskorgar framförallt nere vid badet. Hjärtstartaren är nu på plats, men har placerats inomhus i Skillingepaviljonen så den kommer troligen inte vara tillgänglig ifall man skulle behöva den. Vi kommer att stöta på kommunen om att den flyttas utomhus. Vi kan konstatera att området nu blivit klippt både av Bengt på uppdrag av föreningen och av kommunen som klipper av de allmänna ytorna. Det blir genast ett trevligare område. Önskemål är framfört om att ett område nere på Sandviksvägen sockså blir klippt för att bli mindre attraktivt för vildsvinen.
Frågan om Grannsamverkan är lyft och vi ska försöka få lite klarhet av vår närpolis om appen som finns är något vi ska försöka ansluta oss till. Grannsamverkan är ett tema vi ev kommer att lyfta på årsmötet som informationspunkt.
Vildsvinen har börjat visa sig igen och gäckar både vårt område, Torpa och jägarna. Som det verkar nu tycks de fram och åter mellan Torpa och Skillinge. En större mängd smågrisar har lagts ned i Torpa och det har noterats färre smågrisar i vårt område. Dock ställer några större galtar till stora besvär i vårt område, men kommunjägaren hälsar att dem lever på utmätt tid. Kommunen ökar nu trycket på att reducera antalet vildsvin och man håller på att arbeta fram en ny plan tillsammans med berörda.
Generellt upplever vi i styrelsen att när vi framför våra önskemål lyssnar kommunen på dem och i möjligaste mån genomför de också de insatser vi efterlyst. Vi kan också konstatera att Tips%Trixa-appen fungerar mycket bra. De frågor som vi inte kunnat få ett svar på på en gång har vi bevakat.
Slutligen vill jag skicka med en efterlysning av fler som vill hjälpa festkommittén med en eller flera aktiviteter. Hör gärna av er till mig så förmedlar jag kontakten.
/vid tangenterna Anna Östmark, ordförande
Uppdaterat från styrelsen
Vildsvinen börjar visa sig allt oftare igen i vårt område. Med tanke på utbrottet av afrikanska svinpesten är det nog viktigare än någonsin att vi alla hjälps åt att rapportera vart vi har observerat dem. Vi kan även göra felanmälningar från andra fel. Exempelvis blev det översvämning vid Sandviksvägen 31 som felanmäldes och de kom och åtgärdade det redan samma dag. Även lagning av hål i vägen vet vi av erfarenhet har hanterats relativt snabbt.
Appen kan laddas ned från denna sida: Ny app för felanmälan – Kungsörs kommun (kungsor.se)
Vi har framfört önskemål om fler bänkar i området – bland annat på bryggan och längs cykelvägen. Vi har även upprepat vårt önskemål om fler papperskorgar nere vid Skillingebadet.
I år kommer Grill och städdagen vara vid Skillingepaviljongen och vi har fått ok från Götlunda glass. Vi kan då också titta närmare på hur hjärtstartaren är placerad och hur det fungerar.
Sjögullet försvinner, men inte vildsvinen.
Bo Hallgren, som ofta är ute och besiktar sjögullet, har konstaterat att sjögullet har dött. Fredrik Lorich, Kungsörs kommun har tillsammans med Carina Tennfors, Länsstyrelsen varit ute på en lång båttur i Arbogaån nästan ända till Arboga. De kunde konstatera att 90-95 % av allt sjögull har dött ut. Flera sjok har flutit iväg österut. Även här i västra Galten dör sjögullet. Varför det har blivit så vet vi inte idag, men kontakter har tagits med SLU där forskare visat intresse att studera vidare. En spekulering är om en särskild svamp infekterat sjögullet, något som studerats på sjögull i USA.
Under sommaren är vi flera i området som uppmärksammat vildsvin inne i bostadsområdena. Ett tiotal har blivit skjutna under sommaren t o m juli-månad. Vårt gemensamma arbete med att rapportera in observationer är mycket viktigt för deras fortsatta arbete. Se kartan för de rapporter som inkommit.

Årsmötesprotokoll
Protokoll från årsmötet går nu att ladda ned via sidan Årsmöte
Uppdatering gällande vildsvinen
Fredrik Lorichs (Kommunen) rapport i korthet:
- 10 jägare är nu involverade i jakten.
- Man har fått tillåtelse att även gå igenom de privata marker som finns runt vårt område.
- Under denna vecka har man skjutit 4 st Vildsvin på vårt område alltså inom tättbebyggt område!
Grisarna är alltså kvar men finner sin föda i skogen och behöver inte anlita våra soptunnor. - Kommunen har nu en väsentligt utökad verktygslåda som de kommer att använda i höst för att försöka hålla grisarna borta.
Det är värt att ge kommunen och Fredrik en eloge för deras engagemang i vårt utlägg!
Ny årsavgift för 2023
Under årsmötet 13/5 2023 så fastställdes årsavgiften för 2023. Den nya årsavgiften är 100kr per fastighet. Det innebär att årets arsavgift är 100kr lägre än föregående år.

Götlunda glass öppnar i Skillingepaviljongen
VI kan med glädje konstatera att det blir verksamhet i Skillingepaviljongen denna sommar. Det är Götlunda glass som öppnar och vi ser fram emot många goda glasspauser vid badet och annan gofika.
Årsmöte 13 Maj
Förhoppningsvis så har dom flesta fått en broschyr i brevlådan gällande årsmöte 2023.
Om du saknar broschyren eller vill läsa mer, klicka här
Uppdaterat från styrelsen 22/1-2023
Styrelsen har gjort en verksamhetsplan för året. Vi planerar de traditionella aktiviteterna årsmöte, midsommarfirande och grill- och städdag. Vi diskuterade att införa Valborgsfirande, men en hel del frågor uppstod varför vi beslöt att lämna frågan till årsmötet för vidare diskussion och beslut. Vi diskuterade de frågor vi har gentemot kommunen, vildsvinen och sjögullsfrågan. Vi kommer att bjuda in representanter för att informera om sjögull och vildsvin till årsmötet vilket vi upplever ligger i allas intressen. Årsmötet blir den 13/5 kl 15, Midsommarfirandet den 23/6 och Grill- och städdagen den 17/9 kl 11-13. Vi tog fram en kommunikationsplan där hemsidan, facebookgruppen för Skillingeområdet samt våra fyra tavlor som finns uppsatta i området är de informationskanaler vi främst använder oss av. Vi kommer även att skicka in ett medborgarförslag till kommunen angående hjärtstartare vid Skillingeuddsbadet. Boulebanan håller på att renoveras. Ramen har nu bytts ut och vi håller på att försöka få nytt grus. På nästa styrelsemöte kommer årsmöteshandlingarna att upprättas inklusive verksamhetsplanen som vi tänker dela ut till alla boende i området.
Grill & Städdag 24 september

Den 24 september är det åter dags för Skillingeudds Intresseförenings årliga städdag. Boende tog en promenad och samlade ihop skräp som sedan samlades in i större sopsäckar vid Sandviksvägens äng där det bjöds på korv och dricka samt lite samtal med styrelsemedlemmar. Vi hade planerat för aktivitet mellan kl 10 och 14, men kunde konstatera att det nästa gång borde räcka med två timmar.
Väl där bjuder föreningen på korv och dryck.
Välkomna!
